Czasopismo Progress

  • Strona główna
  • Czasopismo
    • Aktualności
    • Informacje
    • Wydane numery
      • Aktualny numer
        • 11 (2022)
      • Archiwum
        • 9-10 (2021)
        • 8 (2020)
        • 7 (2020)
        • 6 (2019)
        • 5 (2019)
        • 4 (2018)
        • 3 (2018)
        • 2 (2017)
        • 1 (2017)
    • Recenzenci
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
    • Rada Naukowa
      • 11 / 2022
      • 9-10 / 2021
      • 8 / 2020
      • 7 / 2020
      • 6 / 2019
      • 5 / 2019
      • 4 / 2018
      • 3 / 2018
      • 2 / 2017
      • 1 / 2017
  • Działalność naukowa
    • Artykuły naukowe
    • Artykuły popularnonaukowe
    • Historia UG
    • Sprawozdania z wydarzeń
    • Wywiady
    • Recenzje
    • Kobiety nauki
  • AKADEMIA MŁODYCH BADACZY
    • Czym jest Akademia Młodych Badaczy?
    • Terminy szkoleń
    • Prelegenci
  • DLA AUTORÓW
    • Wymogi edytorskie
    • Procedura recenzowania
  • Kontakt
| Autor: Dominik Bień |, Czasopismo, Historia UG, Humanistyczne

Kronika Państwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Gdańsku – od chwili jej powstania do końca 1952 r. autorstwa Adama Dobrowolskiego

Kronika Państwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Gdańsku za czas od chwili jej powstania do końca 1952 roku autorstwa Adama Dobrowolskiego Budynek przy ul. Jana III Sobieskiego 18 . Zdjęcie pochodzi ze Pracowni Zbiorów Specjalnych Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego

Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Gdańsku powstała z Pedagogium (1945 – 1946) i w pierwszych latach istnienia (1946 – 1952) nosiła nazwę Państwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna. W 1970 roku wraz z Wyższą Szkołą Ekonomiczną w Sopocie weszła w skład Uniwersytetu Gdańskiego.

Celem WSP w Gdańsku (podobnie jak innych tego typu szkół w kraju) było przygotowanie nauczycieli do pracy dla Polski Ludowej. Podczas wojny śmierć poniosło wielu pedagogów, zarówno tych z wykształceniem wyższym jak i absolwentów seminariów nauczycielskich, tym samym należało uzupełnić braki.

Kształcenie nauczycieli wiązało się również z nadaniem ich pracy odpowiedniego profilu ideologicznego i przychylnego stosunku do nowego ustroju, oraz obozu rządzącego. Miało to odróżniać absolwentów Wyższych Szkół Pedagogicznych od ich rówieśników z uniwersytetów, których ukształtowana przed wojną kadra była nieprzychylna lub co najmniej neutralnie nastawiona wobec niektórych posunięć nowej władzy[1]. Nauczyciel miał być swojego rodzaju pasem transmisyjnym dla idei socjalistycznych do szkół „Polski Ludowej”.

Poziom nauczania nie był wysoki, zdaniem Romany Miller (1961) „siatka godzin i dobór wykładowców był na miarę szkoły średniej”. Kazimierz Mężyński wspomina o przeciążeniu siatki zajęć i wprost stwierdza, że „tak zorganizowana szkoła była dziwolągiem”. Dodatkowy wpływ na program zajęć i kształcenie miały zawirowania prawne: „długo toczył się spór o istnienie takiego typu szkoły, jak WSP. W czasie, gdy władze się spierały, pracownicy WSP z roku na rok nie mieli pewności, czy będą mieli dalej gdzie pracować. Nie były ustalone ich funkcje ani czas trwania umowy o pracę. Ministerstwo Oświaty tytułowało nas rozmaicie: profesorami, wykładowcami, nauczycielami. Dopiero Ustawa o Szkolnictwie Wyższym ustaliła zrównanie WSP z Uniwersytetami i drogi stabilizacji kadry” (Miller 1961).

Wydaje się, że przyznanie absolwentom praw do nauczania w szkołach średnich (ale również zlikwidowanie dwukierunkowej specjalizacji prowadzącej do przeciążenia programów studiów) przyniosło pozytywne efekty dla poziomu prowadzonych zajęć. Dodatkowo zatrudniono pracowników z innych uczelni akademickich co mogło wpłynąć na wzrost poziomu kształcenia gdańskiej WSP (zob. Grzybowski 2010: 150 – 151).

Kolejne zmiany kadrowe przeprowadził mianowany w 1952 na stanowisko prorektora (a później pełniącego obowiązki rektora w latach 1952 – 1956) Roman Czernecki, który w myśl wytycznych ministerialnych doprowadził do zwolnienia pracowników „<<ideologicznie i politycznie słabych>>” i „<<luźno związanych z uczelnią>>” (Grzybowski 2010: 168). Zwolnienia dotknęły wielu pracowników związanych z innymi uczelniami (m.in. Romana Pollaka, Bronisława Włodarskiego, Zdzisława Pazdro).

Wiele problemów wiązało się z brakiem odpowiednich pomieszczeń (sytuacja poprawiła się po przeniesieniu szkoły do gmachu przy ul. Sobieskiego 18 ale nadal była daleka od ideału[2]), wyposażenia pracowni i laboratoriów oraz biblioteki.

Dalekie od ideału były również warunki życia pierwszych studentów, zamieszkiwali w Krzaczastym Młynie skąd pieszo musieli przemieszczać się na zajęcia. Funkcjonowały wówczas internaty: męski i żeński. Wydaje się, że w żeńskim panowały lepsze warunki (wyższy budynek z fundamentami gdzie aktualnie mieści się dyrekcja ZOO w Gdańsku) niż w męskim (parterowy barak, w którym później mieściła się małpiarnia). Kazimierz Badziąg (2005: 38 – 39) wspomina, że „mieszkanie w Krzaczastym Młynie zmuszało (…) do wczesnego wstawania. Szczególnie zimą, kiedy to musieliśmy zdobywać opał. Chodziliśmy z toporkiem do lasu już o godzinie 6 rano, a często nawet wcześniej, gdy nasz żelaźniak- nasza kochana koza – wystygł. W pokoju temperatura spadała poniżej zera.”

Z drugiej strony uczelnia oferowała dużą liczbę stypendiów oraz stołówkę co pozwalało na zaspokojenie potrzeb materialnych podczas studiów (Widernik: , 27 – 28).

POBIERZ PDF W PEŁNEJ WERSJI

*Maszynopis znajduje się w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Gdańskiego w Czytelni Zbiorów Specjalnych (sygn. Dokum/2).

[1] Początkowo WSP kształciły nauczycieli dla szkół powszechnych. Od 1949 roku nadano ich absolwentom uprawnienia do kształcenia również w szkołach średnich i liceach pedagogicznych (zob. Grzybowski 2010: 12).

[2] Szkoła przeniosła się do Wrzeszcza w styczniu 1948 roku ale jeszcze półtora roku  budynek był dzielony z Liceum Spółdzielczym (Andrzejewski, 2006: 37).

Dominik Bień – absolwent socjologii na Uniwersytecie Gdańskim, doktorant w Instytucie Politologii Wydziału Nauk Społecznych UG. Zainteresowania badawcze: myśl polityczna opozycji w PRL, klasyczna i współczesna myśl anarchistyczna, zmiany w polskim szkolnictwie wyższym.
Tagi | Adam Dobrowolski, historia UG, Państwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna, State Higher Pedagogical School in Gdańsk, szkolnictwo wyższe
 0 0
Podziel się

You Might Also Like

Zdjęcie z obchodów 15 lecia WSP . SENAT PREZYDIUM. Od lewej: doc. dr F. Puchaczewski; dr B. Wolniewicz; prorektor prof. dr L. Bandura; rektor prof. dr A. Bukowski; prorektor prof. dr T. Jasiński; prof. dr E. Cieślak; dziekan prof. dr K. Łomniewski. W drugim rzędzie od lewej: prof.. dr J. Moniak; inż. J. Sułocki; mgr A. Zaczek; prof. dr B. Liberek. | Autor: Dominik Bień |, | autor: Piotr Syczak |, Artykuły naukowe, Czasopismo, Historia UG

Pierwsze lata Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Gdańsku – źródła

28 lutego 2018
Materiał do Memoriału w sprawie utworzenia Uniwersytetu w Gdańsku autorstwa Andrzeja Bukowskiego | Autor: Dominik Bień |, Historia UG

Materiał do Memoriału w sprawie utworzenia Uniwersytetu w Gdańsku autorstwa Andrzeja Bukowskiego

11 lipca 2019

Dodaj komentarz Cancel Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni wpis KOBIETY Z ŻELAZA – wywiad z Martą Dzido
Następny wpis WSHM- ukoronowanie działalności Profesora Władysława Kowalenki 1945-1948

Social Media

Facebook

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2017